Ben jij content?

13 oktober 2017

Ik ben heel content. Maar vandaag heb ik het over cóntent, en niet over contént... Wat is content eigenlijk? De meeste mensen weten intuïtief wel dat content inhoud betekent. Teksten, afbeeldingen, video, noem maar op. Maar vergeet vooral niet de cruciale aspecten. Dat kleine stukje tekst dat mensen moet aansporen om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief bijvoorbeeld. Of het PDF-bestand dat achter een downloadformulier schuilgaat. En natuurlijk dat berichtje dat je via social media verstuurt is content.

Maar content kan zo lastig zijn, want hoe organiseer je het op een goede manier, zodat het ook bijdraagt aan de social media doelen die je jezelf stelt. Wat wil je doelgroep lezen, zien, voelen? En wat heb jij te vertellen? Hoe breng je dit bij elkaar? Het is erg belangrijk om de berg content die je hebt in thema’s op te splitsen, of te categoriseren. Er moet een systeem in zitten, zodat je ook kunt meten en analyseren welke content wel en welke niet werkt.

Elk begin is moeilijk. Door middel van een brainstorm met je team kun je de belangrijkste thema’s bepalen. Als deze thema’s staan, ga je bestaande content hieronder verzamelen. Dan kom je er vanzelf achter wat voor content er nog gecreëerd moet worden. Maar ook wat voor content eigenlijk niet zo interessant is voor je doelgroep. Het is belangrijk om creatief en onderscheidend te zijn. Want je wilt natuurlijk opvallen in de wirwar aan content op social media. Ook is variatie en frequentie belangrijk. Door middel van een contentplan, hou je duidelijk overzicht en zorg je ervoor dat je thema’s goed afwisselt. Maar ook dat je niet teveel content plaatst. Want spammen is uit!

Ik heb in de afgelopen jaren heel veel contentplannen gecreëerd tijdens workshops en trainingen. Een contentplan is altijd maatwerk. Hier gaat tijd en energie in zitten. Maar als je plan eenmaal staat en je houdt je ook aan dit plan, pluk je er de vruchten van.

Heb jij vragen over contentthema’s of het maken en werken met een contentplan? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik adviseer je graag!

Wil jij dit soort informatieve bijdrages per mail ontvangen? Vul dan dit formulier in!

Groet,
Liana